måndag 26 januari 2009

Hur jag lär in trix

Från början: Jag höll ett solrosfrö mellan fingrarna och så sträckte han sig efter det ett med hela kroppen, så fick han det.
Samma sak om och om igen och så ökade vi svårighetsgraden genom att hålla fröet litelite längre bort så han var tvungen att byta fot (alltså ett halvt varv) och först då fick han det.
Ja, och sedan öka succesivt tills han vips har snurrat ett varv och då utropas ett "Oooooj Theo!!" (vilket han gillar) PLUS att han fick välja vilket frö han ville ur skålen.

"Ahaa, detta var ju kul" -Såg man i ögonen på honom och så vinkade han för det vilda för att få mer, men då tog jag fingrarna igen med fröet och "guidade" honom runt ett varv till och PRECIS i ögonblicket han var runt, DÅ kom belöningen så han förstod vad det var han gjorde för att få den.
Och han tycker ju det är så kul med belöningar så nu behöver jag bara ta fingrarna över hans huvud (som på videon) och säga "snurra" så snurrar han. =D

Detta är en form av träning jag tagit från hundsporten (tränar freestyle med min lilla iatienska vinthund, där ALL träning är positiv och man liksom "guidar" hunden genom ett moment för att lära in det. Att den får belöningar heeela vägen in i rätt beteende. =)

Oj, det blev långt. Men det är detta jag brinner för med mina djur!
Hoppas det blev lite inspiration!

3 kommentarer:

Nona sa...

Han är verkligen go din Theo!

Anna sa...

Jaa, det är han! =)

Anna sa...

Kul med en kommentar föressten, tack Nona!